Våld går bra men inga svordomar

Var nyss inne på Gamefaqs (väldigt bra sida, värd att kolla in) och sökte på lite olika spel. Jag tycker om att diskutera spel på forumen där. Hur som helst så hamnade jag på forumet som handlar om Condemned. Spelet har 18 års gräns, är ganska våldsamt och innehåller en del svordomar. Men säg ett spel som inte gör det. Anyway, så såg jag en rubrik till ett inlägg där det stod; Appropriate for my son? Detta lät ju som att det var en förälder som skrivit vilket inte är så vanligt så jag bestämde mig för att kolla in det.

I inlägget skriver han att han funderar på att köpa just Condemned till sin femtonåriga son och undrar om det är lämpligt för honom. Han forsätter och säger att våldet bryr han sig inte om, hans son vet att våld i spel inte är samma sak som våld i verkligeheten, de brukar till och med skratta åt filmer som Kill Bill. Hans största oro är alltså inte våldet utan svordomar. Hans son hör svordomar hela dagen (han går i allmän skola) men han vill inte höra svordomar när han spelar.

Är det någon mer än jag som tycker det här rimmar illa? Jag menar, det är väl bra att föräldrarna har koll på vad barnen spelar om de känner att de inte är mogna att själv ta rätt beslut. Jag spelade själv spel med en åldergräns på 18 när jag var 15 men åldersrekomendation finns ju faktiskt där av en anledning. Men att tycka svordomar är värre än våld känns bara fel.

Har det verkligen gått så långt att vi blir mer upprörda av ordet  fuck än att se en männsika bli brutalt mördad för att du tryckte på några knappar?

VaNiLLa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0