Hipp hipp hurra

Idag fyllde mormor 81 år och självklart var vi ju självklart tvungnaatt fira. Så vid tolv åkte vi (jag, min kära mamma och syster) ner till Sörping för att äta smörgåstårta och jordgubbstårta. Och gratta mormor förstås =p

När vi parkerade utanför såg mamma till sin förskräckelse att de två personer hon allra minst ville skulle vara där oturligt nog var där. När vi sedan kom in gjorde vi en ännu värre upptäckt. De två var de enda som var där. Personerna i fråga var mormors bror och hans fru. Jag vet inte varför hon inte gillar dem men det är nåt gammalt tjafs från förr. Hur som helst så var vi i alla fall tidiga och de andra skulle inte komma förrän på kvällen. Så vi fick snällt sitta där och härda ut. Jag har bara träffat mormors bror och hans fru en gång tidigare men då var jag ganska liten och hade ingen direkt uppfattning om dem. Men nu märkte jag att de var rätt tråkiga och hade världens torraste humor. Det var typ skämt som "du håller kameran upp-och-ner" fast hon höll den rätt och "det är inga räkor på tårtan" fast alla såg att det var det.

Sen hände det som "förstörde" allt. I alla fall för min mammas del. Hon hade varit trevlig hela tiden fast att hon ogillade dem starkt. Mormor skulle värma lite mat till sig själv för hon hade inte hunnit äta frukost. Hon lade in lite kyckling i mikron medan vi andra fikade. När det sedan var klart bad hon sin brors fru att ta ut det eftersom hon har bättre rörlighet än mormor. Sagt och gjort tog hon ut kycklingen och den var kall. Mormor kunde inte förstå varför och inte hon heller. Mormor bad då min mamma att kolla om det var någon inställning eller nåt som var fel. Hon gjorde det men hittade inget fel på den och skulle då ställa in kycklingen igen. Och i förbifarten kände hon på kycklingen för att se hur kall den var. Då fick broderns fru spelet på mamma. Hon blev skitsur och sa "jag sa ju att den var kall, det behöver väl inte du kolla. Tror du inte på mig eller?!" Mamma blev svinsur men mormor hörde inte det hela och mamma höll masken för att det var mormors födelsedag. Hon sa senare till mig att hade de varit ensamma hade hon fan slagit ihjäl kärringfan. Det är min mamma det!

Som tur var åkte i alla fall de efter ungefär 1,5 h och då blev det bara vi fyra kvar. Då berättade mamma vad som hänt och mormor blev jätteförvånad och sa att hon skulle allt få servetterna varma.

Sedan fick vi ett uppdrag av mormor; att åka ner på stan och hämta hennes filmrulle som innehöll bilderna från min student bland annat. Jag körde och trodde nästan det skulle bli det sista jag gjorde också. Det var kaos i Sörping vilket är konstigt eftersom det inte är så stort. Men bilar stod mitt i korsningar (i fel körriktning) och svängde ut från parkeringsfickor utan att vare sig blinka eller se sig för. När jag lämnade av mamma vid fotoaffären och skulle parkera var jag nära på att bli påkörd av en bil som backade utan att se sig om. När han väl såg mig tvärbromsade han och man rikitgt såg hur rädd han blev. Sen visade det sig att bilderna inte var klara ändå så hela resan hade varit i onödan. Då åkte vi hem och var glada att det inte var kö åt det hållet vi skulle åt.

VaNiLLa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0