Delat boende och störd verklighetsbild

Jag har äntligen hittat ett boende! Den 16:e augusti flyttar jag till Lövingsgatan 26. Det är en villa som är ett flerfamiljshus och den delen jag ska bo i delar jag med två andra studenter. Jag ska bo på vindsvåningen, det är jättemysigt. Allting är nyrenoverat; nytt kök, nytt badrum och tvättstuga. Och det bästa av allt är hyran, bara 2 000:- i månaden. Kan det bli bättre? Så nästa vecka ska jag och mamma iväg till IKEA och inhandla kastruller, stekpannor, kökshanddukar, tvättkorg och allt som jag kommer behöva i min nya lya. Jag har också fixat med CSN så jag har en inkomst. Blir lite svårt att betala för sig annars...

Idag har jag även besökt Emma nere i Sörping. Vi skulle gå och köpa glass på Smultronstället och på vägen dit blev vi stoppade av en man med en trave böcker i händerna. Han kom emot oss och frågade om vi ville ha en gratis bok. Han försäkrade att han inte ville "pracka på oss något" utan att han bara ville upplysa oss. Han var noga med att påpeka att det var han som skrivit den. Den handlade om synen på kärlek och sex inom kristendomen trots att mannen själv sa att den inte handlade om kristendomen, hur nu det gick ihop... Hur som helst så tog vi den. Smultronstället var packat med folk så vi gick till Konfekthörnan istället. Eftersom vädret var helt underbart satte vi oss på en bänk och njöt av solen. Efter ett tag bestämde vi oss för att bläddra igenom boken. Efter bara några få sidor kom vi fram till att mannen hade en väldigt inskränkt syn vad gällde livet.

För att bara nämna några exempel:
  • I ett homosexuellt förhållande finns inget som heter kärlek
  • En kvinna som tycker att en annan kvinna är charmig eller ser bra ut är omedvetet sexuellt attraherad till henne
  • En kvinna som tänder på andra män fast hon är gift är en syndare, men en man som tänder på kvinnor i t.ex. en porrtidning är inte det
  • Använder man preventivmedel "leker man Gud"
  • All sex som inte leder till avkomma är synd
Och så fortsatte det i 200 sidor. Jag kände att jag nästan ville bli mer ateist av att läsa den där smörjan. Jag menar inte att jag ogillar de som är kristna. Om man mår bra av det så är det helt okej för dem, men jag gillar inte när det blir överdrivet som jag tycker att det blev i det här fallet. Vi slängde boken i papperskorgen tilsammans med de tomma glassbägarna.

VaNiLLa

Kommentarer
Postat av: Jane Doe

Låter som om frälsningen är långt borta...

2008-07-25 @ 10:56:08
URL: http://staticwhitenoice.blogg.se/
Postat av: Jane Doe

ojj, förlåt.

2008-07-27 @ 20:09:51
Postat av: emilia

vad kul att du har hittat någonstans att bo! låter väldigt mysigt och spännande också :)



i höst vill jag jobba, om jag nu hittar något jobb :p

2008-07-30 @ 23:43:11
URL: http://emiliano.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0