I AM the God of War!

Det finns ingen härligare känsla än att klara ett spel som man hållt på med riktigt, riktigt länge. Jag är nog en speljunkie när det kommer till sånt. Min drog är achievments typ.

 Idag tog jag och syrran äntligen beslutet att spela klart God of War 2 som vi började för länge sen.

Boss 1
Första bossen vi kom till var The Sisters of Fate. Lakhesis var först ut och jävlar vad hon var jobbig! Inte nog med att hon sköt ut klot av ren energi (som gjorde ont), hon elektrifierade hela golvet också. Detta innebar att man var tvungen att vara i konstant rörelse. När vi äntligen fick göra vårt finishing move och trodde vi hade klarat skiten kom syster nummer två, Atropos.

Atropos drar med Kratos (karaktären vi spelar som) till det förflutna och närmre bestämt den ödesdigra scenen från det första spelet. Jag pratar förstås om The Giant Sword Bridge. Atropos plan är att ändra det förflutna så att Kratos förlorar striden mot Ares, och därmed dör. Men vi hade såklart andra planer. Vi råkade dock dö en gång och vi se Kratos verkliga öde (iaf om man ska tro Atropos). Men efter några ömma tummar och många svordomar lyckas vi få Atropos på fall och vi skickas bryskt tillbaka till Lakhesis.

Vi trodde fighten var över nu, men å nej, nu ska vi fightas mot båda systrarna. Tyvärr råkade det hända sig så att syrran kör och råkar bugga hela spelet (i vanlig ordning, haha). Detta resulterar i att Lakhesis fastnar i väggen och blir osårbar. Vi hade inget annat val än att dö och börja om. Men vi behövde inte köra om alla fighter, bara den här senaste.

Nu på upploppet är det jag som har kontrollen och jag vet nu vad fighten går ut på. I rummet finns tre speglar som representerar parallella världar och därinne gömmer sig Atropos. För varje gång man får Lakhesis på fall har man en chans att sakta ner tiden. När tiden går långsamt ska man snabbt springa fram till Atropos och slå på henne tills hon försvinner in i spegeln. För att hon inte ska komma ut igen slår man sönder spegeln och försämrar därmed hennes chanser att komma åt mig.

När det bara är en spegel kvar och jag har fått Lakhesis på fall initieras en knappkombination. Det brukar oftast inte vara några problem för mig, men när pulsen är skyhög och adrenalinet flödar är det inte alltid lätt att hålla fingrarna i styr. Så första gången trycker jag fel och kastas skoningslöst in i väggen. Men andra gången skärper jag till mig och sätter alla moment. Lakhesis kastas in i spegelvärlden tillsammans med sin syster medan jag levererar det förödande slaget som får spegeln att gå sönder och systrarna är fast i spegelvärlden för alltid.

Boss 2
Den andra bossen vi kom till var inte så mycket av en boss utan mer ett pussel. Odjuret vi möter heter tydligen Klotho, men vi ger honom ett eget namn, The Big LeBoobie (don't ask!). Varelsen består av tre våningar med pussel och de två första går ut på att klämma fast alla hans händer för att sedan kunna ta sig högst upp där hans huvud och två till armar finns. Det är ingen svår boss. Det enda man behöver göra är att sakta ned tiden och slå armarna så att de blir paralyserade. När man väl gjort det drar man i en spak för att få upp en klinga som man sedan kör rätt in i huvudet på den. Oh, yes, there will be blood...

Boss 3
Den tredje bossen var också spelets sista boss. Det var ingen mindre än den störste av dem alla, Zeus. Denna fight spelades av mig enbart och jag dog bara två gånger (för att jag klanta mig på knappkombinationen igen).

Första etappen av bossen var lätt. Zeus förstorade sig tills han var grymt mycket större än Kratos (fick lite Shadow of the Colossus-vibbar). Sen skickade han ut sirener som gav ifrån sig energi när de dödades. Denna energi gav Zeus en chock som fick honom att slå ner handen och då kunde jag skada honom. När jag gjort det tillräckligt många gånger krympte han till min storlek och det blev en närstrid.

När det blir en mot en blir det alltid mycket svårare. Oftast är stora bossar skräckinjagande men oftast lätta eftersom de är långsamma och inte speciellt träffsäkra. Men när de kommer ner på din nivå blir det allvar. Fighten med Zeus var intensiv och det var nära att jag dog en gång. Men i precis rätt läge aktiverade jag Rage of the Titans och hann få in ett par träffar som genererade i mer liv till mig.

Men efter ett tag tar Zeus saken i egna händer och snor mitt svärd! Men jag gillar mina Blades of Athena mer iaf så det var inte så farligt. Hur som helst tar jag iaf tillbaka mitt svärd och börjar använda mig av min omgivning för att ta kål på gamle Zeus. Pelarna som omringar området fungerar jättebra att förstöra så att de ramlar ner på Zeus. Efter att ha fått två stenpelare i huvet surnar han till och blir sådär megastor igen. Då får han för sig att elektrifiera hela marken och Kratos blir paralyserad och det enda jag kan göra är att trycka som en galning på O-knappen.

En filmscen visas där Kratos ger upp (!) och lämnar ifrån sig svärdet. Knäböjd och vänd bort från Zeus väntar Kratos på sitt öde. Zeus höjer svärdet och låter det fara genom luften rakt mot Kratos huvud.
You are dead
De tre orden lyser intensivt i rött över hela skärmen. Det var ju självklart inte meningen att man skulle dö där. Hade jag varit lite alert skulle jag märkt att en knappkombination initierades när Zeus höjde svärdet. Men det gjorde jag inte och därför dog jag. Men varför gråta över det, det är ju bara att testa igen.

Efter att ha kollat på hela filmscenen igen återfår jag kontrollen... men trycker fel! Återigen får jag se hur Kratos bakhuvudet möter klingan från det lysande blå svärdet.

Filmscenen rullar en tredje gångoch det börjar bli lite tjatigt. Men när klingar faller denna gång är jag beredd och kontrar snabbt. Ett svärd i höger hand, sedan ett i vänster och Zeus är fastnaglad och redo att dö. Men vänta, någon kommer och stör. Det är Athena som guidat oss ända sedan första spelet. I tumultet som följer avslöjas en hemlighet och relationen mellan Zeus och Kratos (*spoiler* Zeus är Kratos far!!! *spoiler*) och någon dör (*spoiler* Kratos dödar av misstag Athena istället för Zeus *spoiler*).

Och sen klarade vi spelet, bara så där. Men nu har jag ju fått mersmak. Jag längtar till God of War 3...

VaNiLLa

Kommentarer
Postat av: Sumana

Roligt att du klara spelet! (läste bara första stycket innan boss 1)Orkade inte. haha

2008-12-29 @ 01:46:57
URL: http://sumana.blogg.se/
Postat av: Sumana

Ja, svaret på fråga 3 kanske va lite komiskt.. haha

2008-12-29 @ 01:49:22
URL: http://sumana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0