"De hade de i Prag och där föll ju diktaturen"

Vilken dag! I skolan från 9-17.

Första passet var en föreläsning med en gästföreläsare. Han var statsvetare och pratade om demokrati och politik i allmänhet. Det han sa var inte ointressant men jag var liksom för trött för att engagera mig. Passet var tre timmar också så det kändes bara segt.

Men sen var det dags för lunch och då fick man ju i sig lite energi. Det blev nudlar med kyckling idag. Hade dock inget att dricka så jag blev rätt törstig. Men före andra passet smet jag iväg och köpte en cola =)

Nästa föreläsning var grymt mycket roligare! Vi såg ett avsnitt från Dokument Inifrån som hade titeln Jävla politiker! Det handlade om hur svenska folket inte längre var lika fogligt som det en gång varit och att vi protesterar mer nu. De visade också hur många såg politiker som en grupp för sig vilket gav dem rätten att trakassera och mordhota politiker.

Däremot undrar jag om de inte vinklat det lite. Folket målades upp som en gnällig och dum massa medan politkerna sågs som offer. Jag säger inte att det inte är så men det blev ganska stereotypt. Det blev dock en hel del skratt från klassen. Oftast var det någon politiskt aktiv medborgare som sa något kul. T.ex. så stod en folkmassa och skramlade med sina nycklar under en demonstration. Reportern frågade en äldre kvinna varför de gjorde så. Hon svarade:

"Jo, men du förstår, så gjorde de ju i Prag och där föll ju diktaturen"

Jag vet inte vad jag ska säga...

Efter filmen (och lite diskussion om den) följde jag och Sumana med Hanna till stan för hon skulle kolla på en väska. Det tog inte så lång tid och på tillbakavägen träffade vi (då bara jag och Sumana) Tove och stod och prata med henne i ungefär en halvtimme. Sen cyklade Sumana hem medan jag stannade kvar för studentambassadör-möte.

Jag kom lite tidigt så till en början var det bara jag och en från lärarprogrammet där. Vi snackade lite med varann och samordnaren. Sen började det droppa in lite folk, väldigt många från MKV =) Det bjöds på fika också, eller macka (vilket jag inte räknar som fika direkt). Sen gick hon igenom lite vad uppdraget som studentambassadör innebar. Det är ju såklart att åka ut till skolor och mässor och marknadsföra skolan. Men det är också t.ex. att vara guide på Öppet Hus och såna saker. Jag tror det blir kul. Nästa möte är i januari då vi ska bli utbildade =)

Och imorron kommer dagen jag väntat på hela veckan. Jag åker hem!!!! Me so happy!

VaNiLLa

Kommentarer
Postat av: Sumana

Bra att ni fick nåt å käka iaf, ha så skojj hemma. =)

2008-12-06 @ 01:40:41
URL: http://sumana.blogg.se/
Postat av: roobs

"...och där föll ju diktaturen" roflmao

2008-12-08 @ 21:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0